Trochę genetyki Mendlowskiej...

Grzegorz Mendel; Żródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Gre
gor_Mendel#/media/File:Gregor_Mendel_Monk.jpg
Gregor Mendel – osoba, którą nazywamy „ojcem”. Czego? Podobnie jak Pitagoras jest znany pod mianem "ojca matematyki", tak Mendel jest ojcem GENETYKI. Żył w XIX w. w Czechach. Wstąpił do klasztoru, zaszedł wysoko w hirarahii, bo został nawet opatem zakonu augustianów w Brnie. Zajęcia zakonników, jak wiemy, nie należą do najrozmaitszych, poza modlitwą, do codziennych zajęć należało też ogrodnictwo. Jest to niesamowite, ale przez setki lat istnienia rolnictwa nikt nie zauważył pewnej zależności, która stała się podstawą genetyki… Do tego czasu sądzono, że cechy organizmów potomnych są mieszanką cech rodzicielskich. Mendel jednak zauważył, że jest kompletnie inaczej. Swoje badania przeprowadzał na sadzonkach grochu zwyczajnego. Groch o tyle nadawał się do jego badań, ponieważ: A - łatwo go krzyżować, B - wiele jego cech dziedziczonych jest w sposób, jaki opiszemy poniżej... Krzyżując ze sobą rośliny o kwiatach czerwonych z białymi otrzymywał zaskakujące wyniki. W pierwszym pokoleniu nigdy nie występował kolor biały, w drugim już tak. Kolor biały przejawiał się w pierwszym pokoleniu natomiast jedynie po skrzyżowaniu dwóch roślin o kwiatach białych, a w jednym przypadku - dwóch roślin o kwiatach czerwonych. Mendel widząc tę zależność musiał wyhodować osobniki czystej linii, czyli takich, u których dana cecha przez pokolenia pozostawała niezmienna. Aby to zrozumieć, musimy zapoznać się z kilkoma nowymi pojęciami, bo bez nich będzie ciężko cokolwiek więcej dopowiedzieć:
 - allele – są to wersje jednego genu, np. kolor kwiatów (czerwony lub biały). Wyróżniamy:
   - allel dominujący – silniejszy allel; „dominuje”, „przeważa” nad allelem recesywnym
   - allel recesywny – słabszy allel, zagłuszany przez allel dominujący
Organizm potomny dziedziczy od dwóch organizmów potomnych po jednym allelu. Zatem każdy organizm ma dokładnie 2 allele danego genu. Pod tym względem poznamy kolejne ważne pojęcia:
 1. homozygota – organizm, który ma 2 jednakowe allele; może być:
   - homozygota recesywna – zawierająca 2 allele recesywne
   - homozygota dominująca – zawierająca 2 allele dominujące
 2. heterozygota – organizm o 2 różnych allelach - jednym dominującym i jednym recesywnym.
Dla ułatwienia komunikacji przyjmijmy, że pokolenie rodzicielskie (oznaczamy literą P - od ang parent) oraz pokolenie potomne (oznaczamy kolejno F1 i F2  - z ang. filial)
Jak to zapamiętać? Najprościej od słowa homo- i hetero- dosyć jednoznacznie kojarzą nam się z seksualnością. HOMO znaczy tyle co taki sam (w podanym przeze mnie przykładzie są to osoby JEDNAKOWEJ płci), a HETERO znaczy różny, obcy, odmienny, przeciwstawny (osoby o płci PRZECIWNEJ). To samo dotyczy homozygot i heterozygot.
Dobra, pojęcia znamy, ale są to dosyć książkowe definicje. Najprościej mówiąc: allel dominujący DOMINUJE, jak sama nazwa mówi. Dominujący allel daje dominującą cechę. Gdy będziemy mieć allele koloru kwiatów (czerwonych lub białych), to kolor czerwony jest mocniejszy, DOMINUJE nad białym. Czerwony jest cechą dominującą, to i kwiaty będą... CZERWONE! Jeżeli chociaż tylko jeden z alleli będzie dominujący (czerwony). Jeżeli będziemy mieć dwa allele dominujące (czerwone), to oczywiste, że kolor kwiatów będzie czerwony. Kiedy zatem biały? Skoro kolor biały jest cechą recesywną - czyli jest dominowany przez czerwień, to nie może nic go dominować - tak więc kwiaty białe będą TYLKO te zawierające DWA allele RECESYWNE!
Prościej się wytłumaczyć tego niestety nie da. Skoro już jarzycie o co chodzi, to przeanalizujemy teraz jak to wygląda w praktyce:

Zazwyczaj allel dominujący oznaczamy dużą literą alfabetu, a allel recesywny małą literą. Jest to kompletnie obojętne jakiej litery użyjemy, najprościej zaczniemy od litery "a". Homozygota recesywna (czyli z dwoma allelami recesywnymi) będzie miała genotyp: aa, homozygota dominująca (z dwoma allelami dominującymi): AA, a heterozygota (o dwóch różnych allelach): Aa. Podobnie jak kolor kwiatów grochu, ich wzrost, barwa strąków, nasion a nawet ich powierzchnia (chropowata lub gładka) są uwarunkowane przez allele, dlatego ta roślina była wykorzystywana przez Mendla, a obecnie również tłumaczy się na niej podstawy genetyki we wszystkich podręcznikach.

1. Homozygota dominująca x homozygota 
recesywna

Teraz dowiemy się dlaczego w sklepie możemy kupić zieloną lub żółtą fasolkę, jest to tak samo jak z kolorami kwiatów. Niech b oznacza zielony kolor strąków (czyli cechę recesywną), natomiast B niech warunkuje żółtą barwę (czyli cechę dominującą). Kolor zielony ujawnia się tylko wtedy, gdy występują dwa allele b i nie dominuje ich allel B. Żółty natomiast, jeżeli chociaż jeden z nich jest dominujący – B. Krzyżując homozygotę recesywną (zieloną) z homozygotą dominującą (żółtą), cecha recesywna nigdy nie ujawni się w pokoleniu F1. Zawsze powstaną tylko i wyłącznie strąki żółte, a wszystkie rośliny z pokolenia będą heterozygotami. Ten przykład najczęściej jest podawany w podręcznikach. Dlaczego? Zapraszam dalej...

2. Heterozygota x heterozygota

Krzyżujemy teraz dwa osobniki powstałe z poprzedniego przykładu (pokolenie F1). I cała magia genetyki tkwi tutaj - u 1/4 osobników pokoleniu F2 ujawnia nam się kolor zielony! Przypomnijmy - kolor zielony (recesywny) ujawni się tylko wtedy, gdy będzie biał genom: bb. Pozostałe rośliny z tego pokolenia mają dodatkowo genomy: Bb oraz BB - czyli wszystkie możliwe. 



3. Krzyżówka testowa 

(przypadek homozygota recesywna x heterozygota)

Jak jednak odróżnić heterozygotę od homozygoty dominującej? Oba osobniki będą identyczne pod daną cechą. Musimy wykonać krzyżówkę testową. Polega ona na skrzyżowaniu osobnika o niewiadomym genomie z homozygotą recesywną. Czym okazuje się być nasza roślinka-zagadka? Otóż w następnym pokoleniu potomnym F1 powstanie tyle samo fasoli o zielonych, co żółtych strąkach. W tym momencie możemy już domyślić się genomu rośliny o żółtych strąkach... Stosunek w następnym pokoleniu strąków zielonych do żółtych wyniósł 1:1, co wskazuje, że nasza tajemnicza roślina była heterozygotą. A co gdyby byłą homozygotą dominującą? Powtórzyłby się wynik z naszej pierwszej krzyżówki, czyli w tym pokoleniu zielony kolor strąków nie ujawniłby się. 


4. Homozygota recesywna x homozygota recesywna


I pozostały tylko najprostsze przykłady. Jeżeli krzyżujemy dwie homozygoty, niezależnie czy recesywne lub dominujące, to genom całego pokolenia będzie identyczny jak osobników rodzicielskich. Tutaj zestawiłem dwie homozygoty recesywne.






5. Homozygota dominująca x homozygota dominująca


A tutaj dwie homozygoty dominujące.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz